vrijdag 15 maart 2013

Glasblazer










 Even wat anders dan stage; via Reality Studio's heb ik een opdracht gekregen van een groot gasleverings bedrijf. Zij reiken elk jaar een cultuurprijs uit en willen daar graag ook een beeldje voor hebben. Mijn idee was om een 'pluim' te maken. Als in; iemand verdiend een pluim, en terugschakelend naar cultuur; hier werd vroeger mee geschreven. Ik wilde het graag van glas maken en ben daarom opzoek gegaan naar een bedrijf die dit kon uitvoeren. Via via kwam ik terecht in Orvelte, Drenthe. Deze man, Mark Locock (een Brit die al 20 jaar in Nederland woont) kan mijn beeldje maken. ik mocht de hele ochtend meekijken en zelf ook een beetje glas bwerken. Blazen doen ze eigenlijk heel weinig ook heet het bedrijf wel zo. Er komt wel een beetje blazen bij kijken maar het meest gebeurd met een pincet en zwaarte kracht. Er wordt bijvoorbeeld met het hete glas rond gezwaaid als een marionette zodat het uitrekt en langer wordt. Ze werken ook met gekleurde korrels die door het glas smelten en zeep, die lucht belletjes veroorzaken. Prachtige ambacht! Op de foto's is te zien wat Mark in een kwartier heeft gemaakt. Dus mijn beeldje moet wel lukken zo te zien! Afwachten op het prototype. Wat een ontzettend leuke opdracht!!!!











Geen opmerkingen:

Een reactie posten