\
Hieronder lees je een stuk uit mijn presentatie wat mijn plannen zijn voor mijn afstudeerproject:
Een aantal maanden geleden kwam ik een filmpje tegen waar vraagtekens werden gezet bij ons
huidige ondewijssysteem. De dingen die we nu leren zijn natuurlijk essentieel.
Maar met nieuwe technoligische ontwikkelingen zoals de smartphone is heel veel informatie binnen
handbereik.
Nog steeds weten veel jongeren niet wat ze willen studeren en als ze denken het te weten komt
het wel eens voor dat ze de studie toch niet leuk vinden. Stel nou dat ze op de middelbare school
al meer leren over zichzelf en les krijgen over het leven zelf. Hierdoor vergroot de kans dat ze
erachterkomen waar hun ambities liggen en wat ze echt leuk vinden om te doen.
Alleen geld verdienen geeft tegenwoordig niet genoeg voldoening. Het wordt steeds belangrijker
gelukkig te zijn met je leven en met wat je doet. Of dit nou verpleger is of fotograaf. De grens
tussen werk en prive vervaagt steeds meer en het woord beroep is een onduidelijk begrip
geworden. Want er zijn veel beroepen die tien jaar geleden nog niet bestonden, dus er worden
mensen gevraagd voor iets waar ze niet in opgeleid zijn. Tegenwoordig ben je niet alleen fotograaf
maar ben je ook bekwaam in de aangrenzende gebeiden zoals ondernemer, tijdsmanager,
enzovoorts.
De manier waarop de Aki werkt is een goed voorbeeld van het opleiden van mensen. Ik heb hier
geleerd wat ik graag wilde doen. En er was ruimte om daarachter te komen.
Ik denk dat het onderwijs aangevuld moet worden met dingen zoals leren over zelfkennis,
zelfmotivatie, hoe je in balans blijft, wat een goeie manier van opvoeden is, hoe je problemen kan
oplossen als je ergens tegen aan loopt, gezonde voeding en levensstijl, wat je moet doen om een
goeie ondernemer te worden en het managen van je tijd.
Als deze dingen al op het middelbaar onderwijs worden aangeboden denk ik dat jongeren eerder
weten wat ze willen doen en hun leven ook beter kunnen inrichten naar hun eigen behoeften.
Ik wil graag een leergang gaan vormgeven die aangeboden kan worden op scholen. Iets waardoor
leerlingen meer besef krijgen van zichzelf, op de dingen die hun beinvloeden, welke keuzes er zijn
die ze moeten maken en dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun problemen. De kern is dat het
leven bestaat uit meer dan alleen praktische vaardigheden. Als mens ben je je eigen instrument en
het werk wat je doet wordt gevormd door wie je bent, niet andersom.
Het is de bedoeling dat het aanbod toegankelijk wordt voor iedereen en dat het geïntegreerd wordt
in alle soorten onderwijs.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten