vrijdag 14 februari 2014

Wat wil je later worden?



Als je jong bent vragen mensen aan je, 'wat wil je later worden als je groot bent?'. En dan antwoorden veel kinderen: 'brandweerman' of 'juf' omdat dat de mensen zijn die ze bewonderen. Maar hoeveel van deze mensen gaan daadwerkelijk ook dit beroep uitoefenen? Precieze cijfers heb ik niet maar het zal niet heel veel zijn. Je wilt worden wat degene doet die je bewondert. Zoals je juf, die is zo lief, dat wil je ook zijn en worden. Of brandweermannen; die zijn zo stoer! 

Ik wist altijd al dat ik naar de kunstacademie wilde gaan, want ik kon goed tekenen en schilderen, ik was creatief en mijn vader was ook kunstenaar. Niemand die mij vroeg wát ik dan precies wilde doen op de kunstacademie. Ik had daar nooit echt goed over nagedacht. Na wat omzwervingen van een paar jaar ben ik eindelijk op de Aki op m'n plek. Eerst Grafisch Vormgeving, daarna 3 jaar Fine Arts, toen een jaar Audio Visueel en toen niks. Ik wist het niet. Ik vond alles leuk maar mn hart lag bij geen enkele richting. Crossmedia Design trok me omdat het zo divers was en ik dacht; 'als ik niet kan kiezen, waarom dan niet alles?' En nu heb ik mij kunnen ontwikkelen tot een persoon die weet wat ze wil en weet wat ze anderen wil meegeven. Ik ben erachter wat ik belangrijk vind en dat wil ik via het vormgeven van informatie communiceren. 

Laatst kwam ik toevallig een ex-collega tegen die lerares is op een basisschool, groep 7 & 8. Zij vertelde mij dat ze altijd al juf had willen worden. Maar ze was al 20 toen ze afstudeerde en nu na een paar jaar les geven beseft ze zich dat ze dit niet haar hele leven wil blijven doen. Maar ze weet ook niet wat ze dan wel zou willen doen. 

Hier zou ik wat aan willen doen. Ik wil een spel maken die door jong en oud gespeeld kan worden. Iets waardoor mensen zichzelf beter leren kennen, hun kwaliteiten en valkuilen, vragen aan zichzelf leren stellen en creatief leren na te denken over hun capaciteiten en gaven. In het onderwijs wordt je geleerd om analytisch na te denken. Maar we leren niet 'out of the box' te denken. De mensen die dit zichzelf leren zijn vaak succesvoller in wat ze doen. Ontwerpers, ondernemers, onderwijzers. Mensen die dingen net wat anders aanpakken omdat ze vinden dat dat beter werkt. Mensen die nadenken over wat ze precies aan het doen zijn door ook reflecterend naar zichzelf te kunnen kijken met waar ze mee bezig zijn. Dat is lastig, naar jezelf kijken, maar wel noodzakelijk om er uiteindelijk meer baat van te hebben.

wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten